Skole - school

Please read  Learning by Doing. in English                            Specielt om tekniske skolers anvendelse af mini-TEGL-      .                        The use of mT in Technical schools  

mini-TEGL til undervisningsbrug    INFO OM PRODUKTERNE se "Products og Photos "

NYT  April 2014   Besøg mig på SKOLE-MESSEN  i teltet - se nyheder til  " Helhedsskolen " den samvirkende Skole<>SFO

MED mini -TEGL har man et tværfagligt undervisningsmateriale,

der giver indlæring gennem praktisk arbejde til alle, på alle klassetrin fra indskoling til HTX & tekniske skoler-- Ikke mindst -- får I de sidste 20% af eleverne med - så de får selvtillid, også til at arbejde med de andre  elever, du får ro i klassen, og alle kan hurtigt forstå og husker matematik -geometri - teknik - historie osv. 

NYT TIL bla. 10. KLASSER -- HTX -EUX- ARKITEKTSKOLER m.f. mTsæt 115 ------- til 2.650 kr incl moms og fragt          ( med arbejde til hele klassen ) Byg et bæredygtigt hus -- lær en masse -- og få samtidig praktisk matematik på ethvert niveau. BYG og LÆR :  mT sæt 116  inddrager andre praktiske fagområder - med stor appel til drengene: Beton & Asfalt  Konstruer store hænge og skråstags-broer og veje --- på bordet

Læs mere om HTX sætter ( og de mange andre muligheder ) under Products og Tekniske skoler, og se under Photos

Masser af FOLKESKOLER  anvender mini-TEGL både i Natur&Teknik, Matematik, Historie, Fysik, Billedkunst-sågar i Religion og til Sprog i enhver sammensætning  - opbryd skemaet -samarbejd på tværs !       

        Jeg kan også levere helt andre " Hands on Science" materialer til alle fag såsom: biologi - fysik - m.f. ---

Helt nyt undervisnings materiale på vej. Planlægger at kunne fremvise det på SKOLEMESSEN april 2014

Den INKLUDERENDE SKOLE hvor nogle af klassens elever har særlige behov for anderledes indlæring - de kan også får nytte af  m=T  måske i specialudgave  - bare kontakt mig  - lad os løse problemerne sammen !!!

DSC01450

  Bygge projektet  "Husmandssted"  hele klassen får byggeopgaver,                                                                        . lærer rigtig bygge-teknik,  kultur historie og ikke mindst matematik på den praktiske måde.


=======================MINE  AKTUELLE  SKOLE-POLITISK  SYNSPUNKTER ===================

el i byen

 Januar 2014   Jeg opfordrer lige nu lærere og pædagoger til at gå med i vore udviklingsgruppe(r) om, hvordan eleverne får mest udbytte af de ekstra timer  - med en vekselvirkning- et reelt samarbejde-  mellem teoretisk & praktisk læring, gerne så vi har noget klar til skolemessen / konferencen 9+10 april

 April 2013 HEL-DAGS-SKOLE planerne: med et udstrakt samvirke mellem lærere og pædagoger, hvor fysiske projekter vekselvirker med og praktikgøre de emner du, som lærer har på skemaet netop nu, ja det er lige det, som jeg har tilstræbt i årtier.          Lad os samarbejde, både om enkelt projekter, og meget gerne med udvikling af hele undervisnings systemer til brug på alle klassetrin i masser af skoler.   

 August 2013  "Uddannelses-Snobberi "  i år hvor 72% af vores unge er tilmeldt gymnasiet, så for få vil tage en praktisk uddannelse, er mange politikere og erhvervsfolk ved at indse, at det både er dårligt for samfundet og for den enkelte.            Den nedennævnte udtalelse, var resultatet af en workshop på "Folkemødet på Bornholm"  Det erkendes nu bredt.

" Om få år vil Danmark mangle ca 60.000 i produktion og håndværk -- og have masser af arbejdsløse akademikere. "         DI beregner, at op mod 40% af dem med studenter-eksamen risikerer, at være arbejdsløse når de er 35 år.    

Derfor er det meget vigtigt at folkeskole eleverne også oplever, hvor spændende det er, selv at skabe noget, så mange flere motiveres til at tage praktiske uddannelser - OK super akademikerne i undervisnings ministeriet har til N&T faget udarbejdet undervisningskrav, som ikke gå i den retning på nogen måde, men fremmer akademiseringen, som kan give mange fremtidige tabere i vort samfund. På tekniske skoler bør vi igen starte med det praktiske.     

  maj 2012   Specielt om tekniske skoler-  Meget færre tilmeldinger til de praktiske uddannelser - et stort samfundsproblem !!!     Her har I en del af svaret / løsningen  - Sammen udvikler vi resten til dine fag-grupper -HTX & struktør sæt m.f.                      Men egentlig bør vi genindføre mesterlæreren - så de unge kan indgå i et team - og få respekt for praktisk arbejde  og måske lyst til at blive selvstændig - at opfinde og udvikle - måske ansætte folk - ja -eksportere deres produkter                                                ( se evt www.21st-cc.dk om udviklings-grupper )

Jeg synes, at bare vi kunne benytte den totale ændring af skolen, som bestemmes oppefra, i 2014-15 til at gøre op med,         at al undervisning opdeles i små lektioner på 50 minutter, ofte med 5 -6 fag pr. dag - Engelsk-Tysk-Matematik osv  i stedet for længerevarende forløb- naturligvis med pauser - men med flere dages fordybelse i et emne /område, så eleverne får indsigt i det - kan koncentrerer sig om det - til det sidder fast--- og så om 2-4 uger et andet forløb -         OK det kræver en masse forarbejde - men undervisningsplanen og forløbet kunne dokumenteres i skrift + DVD -     - og udveksles med andre skole - til gengæld for deres undervisnings projekter indenfor andre fagområder. Og gerne i et samarbejde med kyndige udenfor skoleverdenen, herunder indvandrere & flygtninge - altså bl.a. nogen, som har et fremmedsprog som modersmål - så man i en periode kan få det nye sprog ind på den naturlige måde -  ved at tale det - i alle fag - så kan børnene hurtigt lærer at kommunikerer på fremmedsprog.  Samtidig giver det indvandrene ( børn og voksne ) respekt og selvtillid, og de øvrige elever kultur-forståelse.  Der er mange andre muligheder for at tilføre eleverne viden og kunnen - ud over de traditionelle - Vigtigt ikke mindst i Danmark hvor børn og unge IKKE er disciplinerede, autoritetstro og vildt stræbsomme - som i mange andre lande ( i bl.a. Østen ) "PISA"

                                                     ------------------------------------------------------------------

 " iii hvor han kloger sig, på noget han ikke har forstand på "  tænker mange af jer sikkert - men selv en blind høne >>>osv-   

    Ja ,så i betragtning af problemerne i dagens danske skoler, så kunne / burde vi måske afprøve nye metoder og tanker,               ikke mindst NU når I alligevel bliver tvunget ind i heldags-skolen - hvad med at tænke HELHEDS-SKOLEN                             Kom nu frem  ----- og lad os samarbejde  -- send mig en mail på :     pein@minitegl.dk    hilsen Tommy Pein

 =====================================    INFO  OM mini TEGL til undervisning  =============================                                                    

I masser af FOLKESKOLER anvendes  miniTEGL både i Natur & Teknik, Matematik, Historie, Fysik, Billedkunst-sågar i Religion og til sprog - igen og igen til nye elev årgange-

  • Ofte tværfagligt, hvorfor ikke slå flere fluer med eet smæk, når ungerne nu er så godt igang-så bliver der flere timer med intens indlæring og ro i klassen
  • Ja for med mini-TEGL er der ingen tabere, ALLE kan være med, og ALLE får lært emnet  og Husker det hele livet
  • de lidt tunge elever får selvtillid--opdager, at det ikke er så svært--ja at det egentlig er spændende at kunne noget 
  • de dygtigste elever kan gå længere ( byggeri indeholder jo også matematik og teknik på det højeste niveu )
  • Jeg er i gang med  en ny matematikbog . "Matematik lige til at tage og føle på", den er tænkt til at kunne bruges på alle klassetrin
  • -og skoler sparer (ofte) dyr specialundervisning, de midler kan du sikkert bruge bedre ik´ det er erfaringen fra mange skoler i landet.
  • Her er forskellige emner et undervisningssæt kan bruges i.
  • Kulturhistorie : byggeskik gennem tider i Danmark og i andre lande-
  • Lad indvandrene bygge, som i deres forældres land,og inviter deres forældre til klassen -snak og lær af hinanden, få en bedre mellem-folkelig forståelse - og bedre integration. ( Jeg har lokalt hjulpet flygtninge familier i 11 år, og har fået mange nye venner )
  • Temauger af enhver slags
  • Lokalhistorie: arbejd med bygninger fra hjemegnen og "hvordan levede vore tip-tip oldefædre og mødre år 1840 ? "( mT sæt 010)
  • Matematik og fysik : fra praksis til teori - det er meget nemmere end tørre tal og teorier  !
  • Gruppearbejde : større projekter udført i moduler, der til sidst sættes sammen - og udstilles på skolen
  • Miljø - økologisk fremtidsbyggeri  Få special materialer + videoer  f.eks. HTX sættet 015  ( udvid evt sæt 012 til 015 )
  • Når projektet er færdigt så kan det  udstilles ( det giver eleverne selvtillid og overfører viden til mange andre elever i skolen )
  • Efter en måned skilles projektet ad i varmt vand - vaskes, tørres og bruges igen - og igen - og igen i årtier-- på helt nye måder.
  • så miniTEGL er nok det billigste undervisningsmateriale . .- og måske det mest effektive, da du sparer en masse tid og uro.
  • læs vore tanker om Learning by Doing.
  • Vi samarbejder med skolelærere og pædagoger i mange lande--bl.a. via det tidligere ( Nordiske Center for Leg og Undervisning )

MANGE HUNDREDE SKOLER I DANMARK BRUGER "mini-TEGL" hvert år på forskellige klassetrin,
Det hører vi, når de ringer og bestiller mere mørtel, og andre materialer, og måske vejledning / tegninger til nye spændende projekter .- Jeg prøver at følge og vejlede lærerne - og videregive erfaringer.

Ikke mindst for "elever med anden etnisk baggrund" er det uhyre vigtigt, at få dem til at indse, at der er prestige i at være en god håndværker her i landet. Danske håndværkere er stolte folk med en god sikker indtjening resten af livet .                                                             Ikke mindst er det vigtigt, at vise forældrene, at der ikke kun er er et valg mellem advokat / læge  eller pitzabager

Som håndværker kan man ofte fremvise byggerier, eller andet vedvarende, man har været med til at skabe for år (årtier ) tilbage                  -- for sine børn. Det er bedre end at stå i et pitzaria - eller " knække nakken " på at stræbe over evne mod et topjob.

Jeg samarbejder daglig med flygtninge, herunder tolke - så jeg kan hjælpe med oversættelser og  forældre-samarbejde.

Jeg søger lærere som vil samarbejde om nyt undervisnings materiale + skolebog +DVD´er +Internet undervisnings systemer - som kombinerer praktik med teori  --Jeg laver film på Mac til forskellige formål.   

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Try this fantastic book about "The most beautiful school " About a danish private school, where art work is an important part of both the buildings, and the education, where art is combined with history and mathematics. They work with tiles - glass mosaic - ceramic mosaic - bronze- and colours -- so full of inspiration !!!    see www.dcum.dk/webfm_send/656

As you will see, the text is in english, if you would like to have a part of it told in english  - contact me


arkitekt Tommy Von Pein      pein@minitegl.dk    47 17 11 90